si cantek dan si kacak

heartbeat

17.9.10

mak saya bilang......

yea,kembali bersama saya dalam segmen tip orang dolu-dolu.

disebabkan ramai sungguh yang demam,selsema,batok sewaktu musim perayaan ni,mak saya bagi saya sedikit tips.
cerita bermula bila anak sedare saya yang kecik sekali tu batuk dan selsema,semua orang dah cuak sebab dia ni asma teruk,so bila dia sakit.semua takut.bila dia tidur,mak saya suruh akak ipar saya a.k.a mak si kecik tu letak something warna putih-putih kat leher sampai dada kecik.

saya tanya la,apa benda,mak saya cakap,orang zaman-zaman dulu xde klinik,jadi dia buat ubat sendiri.[hebat tuh].

untuk batuk :
jus limau kasturi/nipis campur sikit ngan kapor.sapu dekat area leher sampai dada

 *konfirm mati kalau batuk keluar semua ni.haha

untuk selsema : 
kunyit hidup campur kapor.sapu dekat area hidung
*tuan nya sakit,bear pon ikut sakit,apala~


insyaAllah,dapat lah kurang kan sedikit. tryla and bagi komen kalau dah try oke?

notakakisayayangcomel : musim perayaan ramai yang sakit,so raya = sakit.haha.merapu.

No comments: