si cantek dan si kacak

heartbeat

7.3.12

the secret of higher achievement

Salam.

gaya tajuk serupa nak buat karangan SPM 350 patah perkataan. bertemankan setin white coffee NESCAFE, aku nak cerita sedikit lah , nak habaq mai kat semua yang baca *macam ramai* tips bagaimana seorang pelajar yang pernah mengalami kegagalan untuk naik semula meraih kejayaan. puiihhh.

bagi yang kenal aku, or yang rapat dengan aku, tahu apa result aku dapat bagi semester 4 tahun kedua aku menjadi pelajar jurusan matematik komputasi. memang tak percaya, kelip mata 500 juta kali pon takkan percaya aku boleh dapat keputusan sebegitu. kira the worst one lah . 


see, dah la belajar kira kira je. bak kata acik aku lah kan. dia pon pelik kenapa aku boleh dapat seteruk itu. bila bukak je keputusan semasa dekat MYNEMO yang aku just bukak bila nak tahu result dan duit ptptn, and my eyes like, what theee 2.02!!! mengalir air mata sederas air parit dekat umt time hujan lebat. time tu aku masih praktikal dekat kastam selangor, and of course akan rasa malu bila the next few days budak praktikal sama sam dengan aku dapat dekan and 4 flat. gosh!


nak betulkan markah, nak merayu naikkan gred, sound soo impossible. sebab kita cuti empat bulan kann. so, bila borak dengan mak, and she said maybe there is hikmah disebalik, aku serasa pasrah, dan redha. aku cuba terima yang mungkin Allah nak uji aku, nak bagi balasan mungkin di atas kelekaan aku menjadi hamba-Nya. MALU? yaa, sepanjang hidup aku tak pernah dapat serendah tu. for real. bagi family yang mementingkan pendidikan, sangat memalukan.


and, semester ke lima buat aku berfikir, "kuya, kau dah masuk tahun akhir. bukan lagi mood sekolah menengah yang kau boleh proud kalau kau tak study tapi dapat straight A's. bukan lagi mood semua cikgu will give all hints to achieve the exams. bukan. you should change!"

masa mula mula masuk sem 5 tu, haruslah berjimba walaupun setiap semester azam nak study awal awal, jangan gedik nak study last minit. and bersyukur pada Allah, subject tak seteruk mana, no killer yang killer macam aspirin. and alhamdulillah, me got 3.56. for the first time sejak jadi pelajar sarjana muda sains matematik komputasi.

dan konklusinya, aku nak cakap, seteruk mana kau pernah dapat result, kena caci ke apa ke, DONT GIVE UP!!. semuanya Allah dah tentukan.


till then, salam


1 comment:

Mysara Ab Rahman said...

yg pntg jgn cepat putus asa..kne sntyase berusaha...